Tilleggskostnader
Det er flere tilleggskostnader i forbindelse med kjøp av hus i Italia, i tillegg til kjøpesummen for selve eiendommen. Disse tilleggskostnadene kan variere avhengig av forskjellige faktorer, inkludert eiendommens verdi, beliggenhet, type eiendom og lokale forskrifter

Meglerprovisjon
Retten til eiendomsmeglerprovisjon er lovfestet, som kompensasjon for det meklingsarbeid som utføres mellom to eller flere parter og inngåelse av handelen til alles tilfredshet. Lovverket fastsetter ikke en nøyaktig prosentandel. Det skal avtales mellom megler og oppdragsgivere i oppdragsavtalen.
Normalt er den delen av provisjonen kjøperen skal betale til megleren angitt i kjøpstilbudet eller i den foreløpige kontrakten.
En vanlig prosentandel er mellom 2 og 3 %.
Provisjonen forfaller når partene har inngått eiendomshandelen ved hjelp av eiendomsmegleren. Betaling skjer vanligvis ved signering av den foreløpige salgskontrakten.
Det kan imidlertid også skje etter aksept av kjøpstilbudet av selger eller under siste fase av salget, skjøtet hos notarius publicus.
Dette er ganske enkelt når salget går gjennom. Men når handelen ikke er inngått, eller inngås gjennom en annen megler eller direkte mellom selger og kjøper, så blir ting litt mer komplisert og det kan være nødvendig å bruke advokat.
Men som hovedregel betaler en ikke før den foreløpige avtalen er signert.
Imposta di registro
Registreringsavgift
Imposta di Registro, eller registreringsavgift på norsk, er en skatt som pålegges ved registrering av visse juridiske dokumenter, inkludert kjøp og salg av eiendommer. Denne avgiften betales til den italienske staten og beregnes som en prosentandel av verdien som er angitt i skjøtet.
Registreringsavgiften er en viktig inntektskilde for den italienske staten og bidrar til å finansiere offentlige tjenester og infrastrukturprosjekter. Det er flere grunner til hvorfor man må betale registreringsavgift ved eiendomsoverføring.
Betaling av avgiften bekrefter den juridiske gyldigheten av eiendomsoverføringen. Det sikrer at eiendomsoverføringen er korrekt dokumentert og anerkjent av myndighetene.
Betaling av registreringsavgiften bidrar til å regulere eiendomsmarkedet og forhindre svart økonomi og ulovlige transaksjoner.
Det er viktig å være klar over at satsen for registreringsavgiften kan variere avhengig av typen transaksjon og verdien som er angitt i salgsdokumentet. Ved kjøp og salg av eiendommer er registreringsavgiften vanligvis en av de viktigste tilleggskostnadene som kjøper og selger må ta hensyn til.
Det kommer snart en post i bloggen hvor vi forklarer hvordan registreringsavgiften er beregnet.
Meld deg på vårt nyhetsbrev for å vite når vi publiserer ny innlegg.


Notarius Publicus
Notarius publicus er en offentlig tjenestemann: dokumentene utarbeidet av notarius publicus har verdien av et offentlig dokument. Det som attesteres av Notarius i skjøtet får en høyere verdi i henhold til loven, da det utgjør et fullstendig bevis og må derfor anses som sant av dommeren, inntil en eventuell forfalskningsforbrytelse er konstatert.
Notarius opptrer derfor som garantist for rettssikkerheten mellom avtalepartene og tredjeparter, og fyller en offentlig nyttefunksjon.
Notarens plikter ved salg av et hus er diverse:
-
bekrefter eierskapet til eiendomsretten av selgeren
-
fastslår eiendommens frihet fra pantelån eller andre begrensninger (servitutter, tvangsauksjoner osv.)
-
foretar kontroller og søk i eiendomsregistre og på tinglysingskontorer
-
utarbeider skjøte og fastsetter tidspunkt for fastsetting
-
opptrer upartisk og avklarer partenes tvil
Fra første kontakt mellom partene til undertegning av skjøte har Notarius som oppgave å være en upartisk rådgiver i riktig utforming av skjøtet og å fjerne enhver tvil som måtte oppstå mellom partene.
Valg av notar er normalt opp til kjøper. Så hvordan velge notarius?
På nettstedet Notai.it er det mulig å finne alle notarene som opererer i Italia takket være en funksjon som gjør det mulig å søke både etter geografisk plassering av notarkontoret og etter navn og etternavn til notarius selv. For å vurdere et notarkontor, er en av de forskjellige variablene viljen til å gi et klart estimat med detaljer om kostnadene, uten å utelate skatter og avgifter. Vi må også prøve å forstå om det er et moderne firma som er i stand til å sende papirer og kommunikasjon digitalt eller om det fortsatt er basert på gamle papirmetoder. Dette kan forlenge tiden det tar å fullføre kjøpsprosessen.
Kostnaden for skjøtet er ikke fast, men varierer etter notarius, prisen på eiendommen, og om det også skal tinglyses pant. Vanligvis varierer det fra 1500 til 3000 euro.