top of page

Kjøpe kjøretøy i Italia

Hvem kan kjøpe, registrering, avgifter, EU-kontroll.

New Car Keys

Hvem kan registrere en bil som eier

I henhold til artikkel 134 i “Codice della Strada” kan du ikke registrere en bil med italienske skilt som eier hvis du ikke er registrert som bosatt i folkeregisteret til en italiensk kommune.
Hvis du ikke er det og ikke har tenkt å registrere deg som bosatt i Italia, kan du trygt hoppe over denne siden og sjekke de sidene som beskriver reglene for å kjøre norsk bil i Italia, eller der hvor vi beskriver andre muligheter.
Hvis du derimot er bosatt eller skal bli det, er du kanskje interessert i litt informasjon om hvordan og hvor du kan kjøpe, hvilke dokumenter som er nødvendige, og hvilke avgifter som er knyttet til kjøp og eierskap av motorkjøretøyer.

Kjøpe fra en bilforhandler

Når du kjøper et kjøretøy fra en forhandler, tar han seg av alle formaliteter. Det finnes mange typer bilforhandlere: de fleste er pålitelige, men man vet aldri.
En korrekt og profesjonell bilselger vil tilby deg å signere en kontrakt som spesifiserer modell, farge, tilvalg, pris, betalingsmåte og forventet leveringsdato. Du må vise identitetskort og signere et skjema som tillater selgeren å registrere bilen i ditt navn. Vanligvis betales det et depositum ved signering av kontrakten. Når bilen er klar for levering, skal du betale resten. Vær oppmerksom på at betaling alene ikke utgjør eiendomsretten til bilen. Registrering i bilregisteret er nødvendig, og forhandleren tar seg av dette.
For å få skilt må forhandleren registrere bilen i bilregisteret når chassisnummeret er kjent. Registreringen av eierskap skjer alltid etter at full prisen er betalt. Selv om dette kanskje ikke virker som et problem, kan det dessverre oppstå situasjoner der det blir komplisert. Vi vil forklare dette nærmere med eksempler i en artikkel på bloggen.
Når du henter bilen, får du et registreringsbevis (Carta di Circolazione) og et eierbevis (certificato di proprieta’). Disse tilsvarer henholdsvis del 1 og 2 av det norske vognkortet. “Carta di Circolazione” skal alltid oppbevares i bilen, mens “certificato di proprieta’” skal oppbevares hjemme.
Hvis du kjøper en brukt bil fra forhandleren, er det enda enklere, fordi kjøretøyet allerede er registrert og tilgjengelig. Kjøper du derimot en bruktbil av en privatperson, kan det være litt mer komplekst enn det er i Norge. La oss se hvorfor.

Car Leasing
Red Car

Kjøpe fra en privat

Hvis du kjøper en bruktbil fra en privatperson må du sammen med selger oppsøke en autorisert instans for å overføre eierskapet av bilen. I Italia er det dessverre ikke mulig å overføre eierskapet helt online fordi loven krever at kontrakten signeres foran en autorisert person.

De autoriserte er ACI (Automobile Club Italiano), alle lokalkontorene til Motorizzazione Civile (det italienske staten Vegvesen) og de mange spesialiserte byråene som finnes nesten overalt i Italia (agenzie pratiche auto).

Du må ta med et skattestempel verdt €16,00 (det kan kjøpes i en tobakksbutikk), de originale dokumentene for kjøretøyet (registreringsattest og eierbevis), din "codice fiscale" og identitetsdokumenter for både deg og selgeren. Hvis du ennå ikke har fått et italiensk identitetskort, kan du vise pass eller norsk identitetskort, sammen med en bostedsattest fra folkeregisteret i den italienske kommunen der du bor.
Når du kjøper en brukt bil fra en privatperson, må du betale en avgift for registrering av eierskap. Minimumsbeløpet er på rundt €270 og øker basert på hestekreftene til kjøretøyet. Ved kjøp fra en forhandler er disse kostnadene normalt inkludert i prisen.

Avgifter, EU kontroll, forsikring

Som bileier i Italia må du betale bilavgiften, tidligere kalt veiavgift, akkurat som i Norge. Prisen varierer avhengig av motoreffekten og hva som er etablert av regionen hvor kjøretøyet er registrert. Dette er faktisk en regional skatt.
Den første betalingen må skje innen måneden bilen ble registrert på deg. Påfølgende fornyelser må betales innen siste dag i måneden etter utløpet. For eksempel, hvis du kjøpte bilen i mai, har du frem til slutten av juni året etter for å betale.
Superbollo (superbilavgift) er en tilleggsavgift som krever en årlig betaling på €20 for hver KW kraft over 185 kilowatt. Denne avgiften skal betales sammen med bilavgiften. Mengden reduseres over tid, til den når null i det tjuende året etter at kjøretøyet ble først registrert.
Revisione (EU-kontroll) må skje fire år etter første registrering og deretter annenhvert år. Prisen for denne tjenesten er omtrent €78.
Hvert kjøretøy skal være forsikret. Italienske forsikringsselskaper gir deg vanligvis samme bonus som i Norge hvis du har en erklæring fra ditt norske forsikringsselskap som bekrefter det. Dokumentet må ikke være eldre enn ett år.
Sammen med ansvarsforsikring kjøpes det stort sett også tyveri- og brannforsikring. Det bør huskes at det er betydelige prisforskjeller mellom de ulike provinsene og regionene. Statistikk over ulykker og tyverier utgjør forskjellen.

Engine Check

Besøk oss på Facebook

  • Facebook

Abonner på nyhetsbrevet for å bli varslet når nytt innhold publiseres

Takk for at du sendte inn

WhatsApp

© 2024 by Veleos Consulting

bottom of page